söndag 2 december 2012

LCHF-Köttbullar (ca 90 stycken)


Det här har varit det längsta uppehållet sedan jag började med bloggen. En hel vecka mellan inläggen! Ledsen för det, men det har bara varit en sådan vecka. På jobbet landade ett nytt projekt på mitt bord - ett jättespännande och roligt projekt, men hur det är, när ett projekt ska startas upp så är det alltid lite stimmigt och rörigt och givetvis ska man leverera redan igår! Och hemma försöker vi lite desperat göra julfint - det är ju första gången flera år som vi faktiskt är hemma före jul! Så det ska bli jättemysigt att njuta av alla julförberedelser!

Conny tycker att jag ska fortsätta min julkavalkad med julgodis, vilket har varit lite av min specialitet, men jag tycker att det blir lite mycket sötsaker på en gång, så jag kommer att tipsa om lite julmat först, jag börjar med köttbullar. "Kan köttbullar vara LCHF?!" Den frågan har jag fått flera gånger. Det kan den! Traditionellt så har man använt ströbröd eller kokt potatis för att få köttbullarna att hålla ihop, men i gamla tider var det också för att dryga ut köttet. Jag använder en kombination av pofiber och fiberhusk istället. Tror att det skulle kunna vara ett tips för den som vill göra köttbullar på vegetarisk färs också!

Köttbullar




Ingredienser
500 g nötfärs
500 g fläskfärs
1 liten gullök

2 dl vispgrädde
1 dl pofiber
1 msk fiberhusk

2 msk timjan
2 tsk salt
peppar

Gör så här
Riv löken fint. Blanda kött, lök, pofiber, fiberhusk, timjan, salt och peppar i en stor bunke. Tillsätt uppvispat ägg och vispgrädde och blanda ut ordentligt. Låt svälla i 10 minuter. Min mormor gjorde små köttbullar, min mamma gör små köttbullar, så... rulla till små köttbullar. Stek sedan på medelhög värme tills de är genomstekta och har fått fin färg
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar