lördag 15 december 2012

Gravad lax med gravlaxsås




Mycket på jobbet och en riktigt kraftig förkylning har gjort att jag inte har uppfyllt mina plikter här på bloggen. Jag hoppas att ni har överseende med det! Idag blir det i alla fall rödkål, gravad lax och gravlaxsås och i morgon blir det julgodis för hela slanten!

Det här är min mammas recept på gravad lax och hennes recept på gravlaxsås - fast lite modifierat. Det är en av mina absoluta favoriter på julbordet! Det är dessutom jätteenkelt att göra! :)


Gravad lax



Ingredienser
Per 1000 gram lax
3 msk salt
1,5 msk socker
0,5 tsk vitpeppar (jag använde svartpeppar och det fungerade lika bra!)
Ett stort knippe dill

Gör så här
Krossa peppar och blanda med salt och socker. Sprid ut blandningen över laxen och lägg dillen ovanpå. Lägg in i en påse och förslut ordentligt. Ställ in i kylskåpet med en vikt på, t.ex. en ugnsfast form. Låt stå i kylskåpet i tre dagar, vänd efter halva tiden. Sen är det klart, busenkelt!


Gravlaxsås



Ingredienser
1,5 msk Slotts senap
1,5 msk dijong senap
2 msk vinäger
1 msk sukrin
2 dl rapsolja
Salt
Dill

Gör så här

Allt ska vara rumstempererat och dillen helt torr. Klipp dillen. Blanda senap, vinäger och sukrin. Rör sedan i oljan droppvis. Smaksätt med salt och dill. Man kan tillsätta en äggula om man vill för att undvika att såsen skär sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar