lördag 6 oktober 2012

Lammentrecôte (4 portioner)


Själv har jag en längre tid undrat varför lammkotletter och lamb chops inte ser likadana ut - det borde ju vara det samma?! Men nu har jag insett att de av någon anledning kallas lammentrecôte på svenska, det verkar inte alls rätt, men vad vet jag? Är i vilket fall jätteglad att jag hittat lammentrecôte i frysdisken på CityGross - det är verkligen supergott!... Kanske inte det mest miljövänliga valet, de kommer från Australien, men mycket smaskigt. Så inför morgondagens söndagsmiddag kan det kanske vara ett alternativ om ni inte redan har planerat något annat!

Lammentrecôte





I
ngredienser
1 kg lammentrecôte med ben
2 vitlök solo
2 msk timjan
Salt och peppar
50 g smör att steka i

Gör så här
Ta ut köttet ur kylskåpet minst 15 min innan det ska stekas, om det är tinat. Dela entrecôten i delar längs med benen. Det behövs en rejäl köttkniv, ibland måste man hugga sig igenom benen. 


Gnid in vitlöken i köttet. Jag pressar ut lite ur vitlökspressen och sedan gnider jag in detta i köttet med hjälp av pressen, trycker sedan ut lite till och gnider in detta, tills vitlök eller kött tar slut. Sen kryddar jag med timjan och svartpeppar.


Hetta upp smöret i 2 stekpannor. Stek det kryddade köttet på hög värme i ca 2 minuter per sida, stektiden kan variera lite med tjockleken på bitarna. Salta med flingsalt när du vänt entrecôterna. Man saltar efter att köttet fått stekyta för att inte förlora de smaskiga köttsafterna! :) Den här gången serverade jag lammentrecôten med blomkålsmos och körsbärstomater.

1 kommentar:

  1. Jag älskar lamm!! Nu vet jag vad jag ska leta efter i frysdisken! :)

    SvaraRadera