torsdag 16 augusti 2012

LCHF på jobbet - Fika






















Frukostfika: På mitt jobb får vi frukostfika, mycket generöst, men lite onödigt tycker jag. Det bästa sättet att inte bli sugen är att äta en ordentlig frukost. För mig är det äggröra och en ostmacka. Ja och en halv balja med kaffe – det är ett måste för att vakna hjälpligt klockan 5 på morgonen!

Vid frukostfikan nöjer jag mig med en kopp kaffe och att sitta ner med mina kollegor, när det finns tid. Om du vill ta fika så ta en skiva ost och gurka och skippa brödet!

Tips 1! Slopa mjölken i ditt kaffe eller te. Mjölk är barnmat för kor och inte anpassat för vuxna människor. Jag gick ner 3 kg när jag tog bort mjölken i mitt kaffe! Hemma, där jag dricker espresso-kaffe så har jag vispgrädde istället, men det smakar inget vidare i jobbets bryggkaffe, så där blir det helt utan.

Tips 2! Tänk på, även om kaffe inte innehåller så mycket kolhydrater, så triggar det insulinproduktionen (särskilt i kombination med småätande). Så om du konstant har en kopp kaffe i handen (får erkänna mig skyldig till detta själv…) så håller du igång din insulinproduktion hela tiden. Detta påverkar i sin tur balansen mellan leptin och insulin, vilket – väldigt förenklat - kan medföra att du blir oförklarligt och konstant hungrig!

Bull- & kakfika: När andra bjuder på fika så är det viktigt att förstå att det du tar, tar du för din egen skull. Du är inte ohövlig eller ofin om du tackar nej. Det händer att jag smakar när det bjuds på fika på jobbet, men bara om det är något som jag verkligen tycker om. Är det något som jag tycker är så där, eller om jag inte är så sugen då tackar jag nej. Jag sitter gärna med och tar en kopp kaffe eller vatten. Om jag är hungrig eller sötsugen så tar jag med mig lite nötter eller mörk choklad (Lindths Milda 85%).

Om jag tackar ja till fika, så tar jag alltid väldigt lite. Om du är som jag, så är det viktigt att komma ihåg att kakan INTE blir godare för att du tar mer! Jag har själv lidit av att jag över-åt, så jag förstår glädjen/behovet av att svulla, men det är inte ett fysiskt behov, utan något som din hjärna har konstruerat. Förmodligen för att ge tröst och trygghet. Du väljer att bryta det! Ät din lilla bit långsamt så får du i alla fall lika lång njutning som om du åt en större bit.

Jag fick en del frågor i början, när jag precis börjat med LCHF och även nu blir det lite gliringar ibland, men mest för att de är imponerade av min ståndaktighet och för att de tycker att deras disciplin kunde varit bättre!

Om jag bjuder själv så är det alltid LCHF-kakor och hittills har det varit mycket uppskattat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar