fredag 27 juli 2012

Spenatsallad med bulgarisk vitost



Har skördat spenaten på balkongen! Det blev ganska rikligt. En del har jag förvällt och fryst in, resten blev en sallad med rostade pinjenöter och bulgarisk vitost. Vitosten påminner om fetaost, men har lite kraftfullare smak och är dubbelt så fet - och det gillar ju jag! 
I dag serverade jag den med stekt makrill - supersmaskigt!

Spenatsallad med bulgarisk vitost






Ingredienser
1 påse babyspenat
5 körsbärstomater
0,5 dl rostade pinjenötter
1 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
Salt och peppar
30 gram bulgarisk vitost

Gör så här
Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna tills de fått fin färg. Låt svalna. Jag rostar ofta rätt mycket åt gången. Sedan har jag det i en burk i skafferiet och kan plocka lite när jag känner för det!

Skölj och dela upp spenaten. Skär tomterna och smula över osten. Ringla över vinäger och olivolja. Smaksätt med salt och peppar. Mixa. Tillsätt pinjenötterna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar