onsdag 25 juli 2012

Räddaren i nöden

Clair Davies

Jag vet att jag får ett lätt religiöst uttryck när jag pratar om Clair Davies och hans bok Massera själv bort dina smärtor!. Jag förstår att folk känner sig lite obekväma när mina ögon glöder och jag pratar passionerat om hur han räddade mitt liv genom att introducera mig till – muskelmassage?!

Jag förstår också att folk tänker: ”Ja, det kanske fungerade på dig, men jag har xxx, det har läkaren sagt. Och så kommer det alltid att vara.”

Jag har själv varit precis där och det är därför jag så gärna vill hjälpa andra att upptäcka hur mycket av deras smärta som kommer från deras muskler och inte från lederna!

I 14-årsåldern diagnosticerades jag med Chondromalacia och Bakercysta – utan någon egentlig undersökning, så konstaterade läkaren att det enda jag kunde göra för att bli av med problemen var att undvika att springa och hoppa. Jag var en inbiten basketspelare och hade inte lust att sluta springa och hoppa. Så jag drog på mig knäskydd och körde några år till. På gymnasiet fick jag erkänna nederlag och slutade att spela basket och all min framtida träning bestod av styrketräning, cykling och simning.

Det hjälpte egentligen inte. Smärtan i knäna minskade lite så länge jag inte ansträngde dem, men så fort jag gjorde något litet så blommade det upp igen. Efterhand började jag få ont på andra ställen, ryggen nacken, axlarna. Efter en ryggskada så fick jag problem att cykla och började promenera mera – då började problemen med fötterna. I 25-årsåldern hade jag konstant ont från stortåleden upp till nacken, med undantag av armarna. För dem av er som har haft ont någonstans – så vet ni hur mycket energi det tar!

Så där stod jag när jag träffade min man och han sa det uppenbara. ”Du är ju bara 31 år och din kropp beter sig som om du var 85! Det är inte rätt – det ska vi ändra på!” Och så började han leta på vad Chondromalacia och Bakercysta är och alternativa behandlingar. Någonstans på vägen hittade han Clair Davies’ bok Massera själv bort dina smärtor!. Boken är väldigt pedagogisk, den går uppifrån och ner och visar att om det gör ont på ett särskilt ställe så finns det potentiella knutor på följande ställen. Till varje muskel finns också ett kapitel om symptom och orsaker vilket gör det enklare att fastställa om man hittat rätt knuta för sina problem. Se exempel från boken nedan.














Han förordar djupmassage helst sex gånger om dagen. Vi hann med två gånger om dagen och tog i lite extra hårt. Det var plågsamt och genererade en hel del blåmärken, när knutorna gick sönder, men efter två veckor så var 80% av smärtan borta. De sista 20% tog längre tid och en del har jag fortfarande kvar, men skillnaden är som natt och dag!

Jag har kanske både Chondromalacia och Bakercysta, men att den enda behandlingen är vila är helt fel och direkt skadligt, eftersom det jag behövde var mjukare och starkare muskler!

Så för alla er som har lite eller mycket ont i någon led, axlar, nacke eller rygg rekommenderar jag att skaffa boken Massera själv bort dina smärtor! Du kan köpa den på Adlibris där får du också chansen att provläsa!

Clair Davies blev en räddare i nöden för mig. Om du ger honom chansen så kanske han kan bli det för dig med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar