måndag 16 juli 2012

Sommardrinkar för LCHFare



Idag börjar semestern på riktigt! Och vad är en sommarsemester utan sommardrinkar?! Härliga fruktiga drinkar på balkongen, verandan eller i trädgården. För regniga och kalla dagar fungerar de alldeles utmärkt i TV-soffan framför en mysig film!

Ett tips för alla är att skaffa sig en Sodastreamer om man inte redan har det! Det är mycket billigare än flaskvatten (ca 4 kr per liter), kranvatten är bättre och sedan de började fylla på kolsyrepatronerna i skånska Löddeköpinge så är miljöpåverkan mycket mindre än med flaskvatten! 


När vi ska ha läsk så köper vi läskkoncentrat från Aromhuset. Vi köper dem på Allt-fraktfritt. De har sorter som bara innehåller 2% socker och i övrigt är sötade med sukralos. De är alltså inte sockerfria, men de innehåller minst 80% mindre socker än vanlig läsk! 



















Jag tycker att sötningsmedel är lite problematiskt. Jag vill helst ha så lite kemikalier som möjligt i min kost. Dessutom mår jag inte så bra av de flesta. Men jag har hittat några som fungerar för mig:

  • Sukralos är en modifierad sockermolekyl och har inte samma hälsoriskerna som t.ex. aspartam. 
  • Stevia är ett helt naturligt sötningsmedel som kommer från Stevia rebaudiana-plantan. Den ökar insulinkänsligheten och har använts som sötningsmedel och vid behanling av diabetiker i århundraden i Sydamerika. Stevia har en bismak av lakrits och blir besk om man överdocerar så man behöver blanda den med något annat och då anväder jag oftast sukrin. 
  • Sukrin innehåller erythritol som är en sockeralkohol. Till skillnad från alla andra sockeralkoholer som t.ex. xylitol så produceras erythritol helt naturligt genom jäsning av glukos. Dessutom påverkar det inte blodsockret överhuvudtaget och är därför den enda sockeralkoholen som verkligen kan rekommenderas till diabetiker. 


















Det sagt om sötningsmedel, så triggar de alltid sötsuget och ska konsumeras med försiktighet!

Nu till sommardrinkarna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar