torsdag 27 mars 2014

Chokladmousse (8 portioner)








































Igår bjöd jag på födelsedagsfika på jobbet - chokladmousse med färska bär. 

Chokladmousse är helt överlägset min favorit bland efterrätter och när jag insåg att jag inte har delat med mig av mitt chokladmousse-recept så blev jag helt chockad! Den här chokladmoussen är enkel att få jämn och slät, vilket inte alltid är lätt med recept som bara använder äggulan. 

Testa och njut!


Chokladmousse




Ingredienser
200 g choklad (jag använder 70%)
3 ägg
4,5 dl vispgrädde
smaksätt eventuellt med rom

Vispa grädden luftig och äggen pösiga. Smält chokladen på låg värme, vispa ner chokladen i äggsmeten. Vänd ner den vispade grädden (och smaksätt med rom). Häll upp i portionsformar och låt stå kallt. Servera med bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar